Årgang: |
|
1950 (nr. 8826 - nr. 9704), ialt 879 maskiner. |
Type: |
|
Alle maskiner 1946 - 52 benævnes "Special". |
Farve: |
|
Sort med dobbelt guldstaffering på tank og skærme. |
Pris: |
|
Pr. november 1950: 4.791, - kr. indregistreret, men uden skat og forsikring. Bagsæde: 140,- kr. ekstra. |
Nummer: |
|
Stel- og motornummer er det samme. Nummerskilt på venstre side bag gearkassen. |
|
|
|
I øvrigt at bemærke: |
|
|
Motor: |
|
Højkomprimeret (5,7:1) |
Knast: |
|
Hus med dryppesmøring, lukkede styr til vippearme. Tandhjul med skrå tænder, mærket 2. |
Gearkasse: |
|
Indtil nr. 8999 med lige tænder på 3. gear, fra nr. 9000 med skrå tænder på 3. gearhjulene. |
Transmission: |
|
Kardan med ring omkring gummidæmpere. Både solo- og sidevognsudveksling. Solo indtil nr. 8999 (14:56), fra nr. 9000 (14:57). |
Fodgear: |
|
Med visertap og malet, kantet knast. |
Karburator: |
|
Indtil nr. 9200 (1950) uden tomgangssystem og med speciel stilbar strålenål, og gasstempel med indstillingsskala. fra nr. 9201 (1951) samme karburatorhus, men med ændret justeringssystem, bla. med styreskrue til notgang i gasstempel. |
Forgaffel: |
|
Høj forgaffel, men indtil nr. 9000 med tre fjedre og afstandsrør. Fra nr. 9001 med to fjedre og afstands- og sikringsrør i midten. Bronzestempel som olietryksforstærker. |
Forlygte: |
|
Hella med sidebespænding. (Billedet viser Lucas). |
Horn: |
|
Indtil ca. 9000: Klaxon. Efter ca. 9000: Hella. |
Spedometer: |
|
Smith. |
Benzinhane: |
|
Indtil ca. 9000: Skydehane "Ewarts", men også skydehane af tysk fabrikat forekommer. Fra ca. 9000: drejehane af aluminium. |
Sadel: |
|
- og bagsæde ophængt i trykfjedre indtil nr. 9000. Fra nr. 9001 i gummistropper. Sadlens forreste ophængning flyttes frem under stelpladen (ikke vist på billede!). |
Forhjul: |
|
Med bukkede eger, som krydser tre andre (heller ikke vist på billedet!). |