NIMBUSSEN´S HISTORIE


NIMBUS'en er produceret af A/S Fisker & Nielsen. Idé og design blev udtænkt af Peter Andersen Fisker.

Den første NIMBUS, blev produceret fra 1920 til 1928, der blev produceret ca. 1.200 af dem, og de blev kendt under navnet "Kakkelovnsrøret" pga. deres særprægede udseende.

I begyndelsen af trediverne udviklede P.A. Fisker og hans søn Anders Fisker den "rigtige" Nimbus, som holdes kørende af tusinder af entusiaster den dag i dag.

På enkelte punkter var den nye konstruktion et tilbageskridt. Benzintanken var ikke længere en bærende del af stellet, og den komplicerede baghjulsaffjedring blev opgivet. Til gengæld fik maskinen en såkaldt teleskopforgaffel, og her udvikledes det forhjulophæng, som den dag i dag anses for at være det bedste.

Motoren var fortsat fire cylindret, men nu var de fire cylindre samlet i én blok. Det utraditionelle stel i pladestål holdt elegant sammen på maskinens elementer, og uden national chauvinisme må det være tilladt at mene, at denne Nimbus blev en af de smukkeste motorcykler der nogen sinde er konstrueret.

"Humlebien" blev den kaldt, pga. dens hyggelige brummen fra de fire cylindre, og i modsætning til øgenavnet "Kakkelovnsrøret", kunne P.A. Fisker godt lide "Humlebien".

Det var en slider, ikke en sprinter. Det danske Postvæsen, militær og politi elskede den. Den var omtrent lige så slidstærk som et motorkøretøj, og nem at reparere. Den egnede sig glimrende til kørsel med sidevogn hvad enten det var til person- eller godsfragt.

"Humlebien" blev en langt større succes end dens forgænger, men kom aldrig rigtigt i samlebåndsproduktion. Der blev bygget omkring 12.000 eksemplarer i perioden fra 1934 til 1960 (det er hvad en japansk motorcykelfabrik nu om dage kan producere på en dag). Nu, 51 år senere, er der ca. 6.000 indregistrerede Nimbus'er i Danmark, og næsten alle reservedele kan fremskaffes.