Nimbussens Historie | |
| |
Historien begynder på gaden i København | |
|
Historien om Nimbus begynder på gaden i København i 1917. Konstruktøren P.A. Fisker har fået øje på en af tidens populære motorcykler men syntes at den ligner en træde cykel med motor . Han er sikker på at sådan en kan laves langt bedre og gribes af tanken om selv at udvikle en motorcykel. P.A. Fisker ejer firmaet Fisker og Nielsen og har allerede en gang haft stor succes med en af sine konstruktioner nemlig den første støvsuger i Europa, Nilfisken. |
Kakkelovnsrøret | |
|
Han arbejder ihærdigt med at udvikle motorcyklen og i slutningen af 1918 kan prototypen prøvekøres. Godt tilfreds med konstruktionen beslutter P.A. Fisker sig for at sætte sin motorcykel i produktion . Den har en 4 cylindre, motor på 750 cm3 og kadan træk i stedet for den almindelige kæde. P.A. Fisker kalder sin motorcykel for Nimbus, der betyder berømmelse eller stråleglans ,det er et velklingende navn der kan bruges internationalt og give motorcyklen et godt images. Nimbussens kraftfulde motor og fjedrene bagstel vinder stor anerkendelse for at være teknisk fremskridt men det ærgrer P.A. Fisker at mange griner af nimbussen og kalder den for kakkelovnsrøret på grund af den rør formede benzin tank. |
| |
30erne og Humlebien | |
|
1930 er for mange begyndelsen på en ny tidsalder med et større forbrug. Folk får ferie med løn og sport og fritid bliver for alle. Nye varegrupper, derunder biler og motorcykler bliver tilgængelige for flere mennesker og P.A. Fisker der ikke har glemt kakkelovnsrøret ser nu muligheden for at genoptage motorcykel produktionen. Da hans 24 årige søn Anders bliver færdig som civilingeniør medbringer han skitserne til en helt ny motorcykel motor . Derpå beslutter de sammen at konstruere en helt ny nimbus. Far og søn begynder at arbejde på den nye nimbus i familie villaen på Frederiksberg, et arbejde hvor de kan bruge mange erfaringer fra kakkelovnsrøret. Det tager 2 år at færdiggøre den nye nimbus. Mange revolutionære detaljer. Hele motorcyklens konstruktion og design er ny tænkning og på mange måder langt forud for sin tid. Den har ligesom forgængeren 4 cylindre og kardantræk, men især motor konstruktionen og den nye teleskop forgaffel er banebrydende opfindelser der senere bliver standart på motorcykler over alt i verden. Nimbussen bygger på konstruktørens ideer om enkelthed, holdbarhed og driftsikkerhed. I 1934 præsenterer P.A. Fisker og Anders den nye nimbus for et begejstret publikum P.A. Fisker investerer beslutsomt 1 million kroner for at sætte nimbussen i produktion. Han har nu en af Europa mest modernerede motorcykel fabrikker. Allerede i sommeren 1934 får den første privat kunde sin nimbus motorcykel leveret, han må betale 1850 kr. kontant inklusiv pumpe og værktøj. Ordrebøgerne er fulde og snart udvides produktionen. Fabrikken kan i 1935 producere op til 1000 nimbusser om året, som på den tid er et ganske imponerende antal. |
| |
2 Verdenskrig | |
|
I 1939 nærmer krigen sig og regeringen bevilger med kort varsel 50 millioner kroner til motorisering af den danske hær. Hæren indkøber blandt andet nimbus motorcykler og påmonterer maskinkanoner for at have mobile og slagkraftige enheder til at nedkæmpe fjenligt panser. Da tyskerne indvaderer Danmark er nimbussen derfor med i forreste linje. I løbet af de 4 timers lange træfninger ved grænsen den 9. april sætter motoriserede danske enheder 12 tyske panser vogne og 3 tanks ud af spillet . Under besættelsen er det svært for Fisker og Nielsen at skaffe råvarer og motorcykel produktion må gå ned på et lavere blus. |
| |
Efterkrigstiden | |
|
Men snart står virksomheden over for efterkrigstidens problemer med valutarestriktioner og tyngede afgifter. Nimbussen bliver for dyr og P.A. Fisker er langt fra at nå sit mål,- at producere og sælge mindst 1000 motorcykler om året. Fisker og Nielsens motorcykel produktion bliver mere og mere afhængig af statens bestillinger på nimbus. I begyndelsen af 1950 kommer der nye strømninger fra udlandet inden for motorcykel konstruktion. De udenlandske producenter har en mere effektiv produktion og deres motorcykler er billigere og mere moderniserede. Den smarte italienske Vespa scooter koster i 1955, kun 4000 kr. hvor imod en nimbus koster næsten 7000 kr. Nimbussens stive bagstel og åbne ventilsystem er blevet gammeldags. Den bliver af mange betragtet som en maskine for gamle mænd og kaldt fladjerns fræseren eller husmands traktoren. |
| |
Nutid | |
|
Nu, 52 år senere, er der ca. 5.000 indregisterde Nimbus’er i Danmark, ca. 350 i udlandet og ikke mindst nimbus klubber i ind og udland der arbejder for at bevare og vedligeholde de sidste nimbusser. Så eftertiden også kan få glæde af disse dinosauruser. Der findes ca. 5 forhandlere i Danmark der arbejder sammen om at producere reservedele og næsten alle dele kan fremskaffes. Hent historien som en Lyd fil. |
|