Nimbussens Historie

 

Historien begynder på gaden i København

 

Historien om Nimbus begynder på gaden i København i 1917. Konstruktøren P.A. Fisker har fået øje på en af tidens populære motorcykler men syntes at den ligner en træde cykel med motor . Han er sikker på at sådan en kan laves langt bedre og gribes af tanken om selv at udvikle en motorcykel. P.A. Fisker ejer firmaet Fisker og Nielsen og har allerede en gang haft stor succes med en af sine konstruktioner nemlig den første støvsuger i Europa, Nilfisken.

Kakkelovnsrøret

Han arbejder ihærdigt med at udvikle motorcyklen og i slutningen af 1918 kan prototypen prøvekøres. Godt tilfreds med konstruktionen beslutter P.A. Fisker sig for at sætte sin motorcykel i produktion . Den har en 4 cylindre, motor på 750 cm3 og kadan træk i stedet for den almindelige kæde. P.A. Fisker kalder sin motorcykel for Nimbus, der betyder berømmelse eller stråleglans ,det er et velklingende navn der kan bruges internationalt og give motorcyklen et godt images. Nimbussens kraftfulde motor og fjedrene bagstel vinder stor anerkendelse for at være teknisk fremskridt men det ærgrer P.A. Fisker at mange griner af nimbussen og kalder den for kakkelovnsrøret på grund af den rør formede benzin tank. 
Men konstruktøren lader sig ikke slå ud, han deltager i store internationale landevejsløb for at reklamere for nimbussen . Til manges overraskelse sejrer han i flere løb og kakkelovnsrøret får trods sit øgenavn et ry som en stærk og solid maskine . Det gode ry er dog ikke nok til at gøre motorcyklen til den salgs succes P.A. Fisker havde håbet på. Tyngende afgifter og økonomisk krise forhindrer at han kan få salget rigtig i gang. Det er derfor en skuffet P.A. Fisker der i 1928 tvinges til at standse produktionen af motorcykler, efter kun at have produceret små 1300 eksemplarer af den første nimbus.

 

30erne og Humlebien

1930 er for mange begyndelsen på en ny tidsalder med et større forbrug. Folk får ferie med løn og sport og fritid bliver for alle. Nye varegrupper, derunder biler og motorcykler bliver tilgængelige for flere mennesker og P.A. Fisker der ikke har glemt kakkelovnsrøret ser nu muligheden for at genoptage motorcykel produktionen. Da hans 24 årige søn Anders bliver færdig som civilingeniør medbringer han skitserne til en helt ny motorcykel motor . Derpå beslutter de sammen at konstruere en helt ny nimbus. Far og søn begynder at arbejde på den nye nimbus i familie villaen på Frederiksberg, et arbejde hvor de kan bruge mange erfaringer fra kakkelovnsrøret. Det tager 2 år at færdiggøre den nye nimbus. Mange revolutionære detaljer. Hele motorcyklens konstruktion og design er ny tænkning og på mange måder langt forud for sin tid. Den har ligesom forgængeren 4 cylindre og kardantræk, men især motor konstruktionen og den nye teleskop forgaffel er banebrydende opfindelser der senere bliver standart på motorcykler over alt i verden. Nimbussen bygger på konstruktørens ideer om enkelthed, holdbarhed og driftsikkerhed. I 1934 præsenterer P.A. Fisker og Anders den nye nimbus for et begejstret publikum P.A. Fisker investerer beslutsomt 1 million kroner for at sætte nimbussen i produktion. Han har nu en af Europa mest modernerede motorcykel fabrikker. Allerede i sommeren 1934 får den første privat kunde sin nimbus motorcykel leveret, han må betale 1850 kr. kontant inklusiv pumpe og værktøj. Ordrebøgerne er fulde og snart udvides produktionen. Fabrikken kan i 1935 producere op til 1000 nimbusser om året, som på den tid er et ganske imponerende antal. 
Sønnen og medkonstruktøren Anders Fisker bliver daglig leder af nimbus produktionen . Den nye nimbus slår med det samme sit navn fast i motorsportens drive. Den er formidabel let at køre og med 4 cylindre og kardantræk kan nimbussen komme frem hvor mange konkurrenter må give op. Fabrikkens prøvemester Josef Kock vinder mange sejre og det har stor reklame værdi for P.A. Fisker. Han bruger derfor den populære sportsstjerne og vovehals som frontfigur i sin markedsføring. En anden begivenhed der giver den nye nimbus megen omtale er da skuespillerne Elin Foss og Palle Huld i 1935 vil på langtur på motorcykel. Nimbus motorcyklen bliver et almindeligt syn i 1930 gadebilledet og snart den mest solgte motorcykel i Danmark. Maskinen får kælenavnet Humlebien på grund af den specielle lyd fra motoren . Staten for hurtigt øje på den stærke og driftsikre nimbus. Foruden hæren og postvæsnet begynder også politiet at bruge motorcykler i større antal, Nimbus produktion er baseret på kvalitet og håndværk hovedparten af arbejderne er klejnsmede og værktøjsmagere der fremstiller motorcyklerne i serier på 25 eller 50 stk. ad gangen De små serier betyder at de 2 konstruktører løbende kan tilpasse og forbedre nimbussen . P.A. Fisker bruger mange kræfter på at opbygge et effektivt landsdækkende forhandlernet . Forhandlernettet er blandt andet med til at give værdifulde oplysninger om forbrugernes ønsker. Han går derfor væk fra sin tidligere strategi med kun at producere nimbussen i en sort standart model, og snart lanceres nimbussen i flere modeller og forskellige farver. Blandt håndværkere og forretningsdrivende bliver den træk-villige nimbus med sidevogn hurtig populær. Den er praktisk og billigere end en bil og mere solid og driftsikker end andre motorcykler. Nimbussen bruges både som vare transport og som kørende reklame skilte. Sidevognen kan skiftes så familien kan komme med på søndags udflugt.

 

2 Verdenskrig

I 1939 nærmer krigen sig og regeringen bevilger med kort varsel 50 millioner kroner til motorisering af den danske hær. Hæren indkøber blandt andet nimbus motorcykler og påmonterer maskinkanoner for at have mobile og slagkraftige enheder til at nedkæmpe fjenligt panser. Da tyskerne indvaderer Danmark er nimbussen derfor med i forreste linje. I løbet af de 4 timers lange træfninger ved grænsen den 9. april sætter motoriserede danske enheder 12 tyske panser vogne og 3 tanks ud af spillet . Under besættelsen er det svært for Fisker og Nielsen at skaffe råvarer og motorcykel produktion må gå ned på et lavere blus. 

2 tredjedele af arbejdsstyrken forlader fabrikken og arbejdstiden nedsættes fra 48 til 33 timer om ugen. P.A. Fisker producerer kun omkring 600 nimbusser i hele besættelsestiden. Benzin rationering ændrer gadebilledet og mange køretøjer klodses op,- enkelte får monteret gasgenaratorer. Da krigen slutter står P.A. Fisker ikke med planer om nye produkter . Han vil forsøge at genvinde så meget som muligt af det der er gået tabt under krigen.

 

Efterkrigstiden

Men snart står virksomheden over for efterkrigstidens problemer med valutarestriktioner og tyngede afgifter. Nimbussen bliver for dyr og P.A. Fisker er langt fra at nå sit mål,- at producere og sælge mindst 1000 motorcykler om året. Fisker og Nielsens motorcykel produktion bliver mere og mere afhængig af statens bestillinger på nimbus. I begyndelsen af 1950 kommer der nye strømninger fra udlandet inden for motorcykel konstruktion. De udenlandske producenter har en mere effektiv produktion og deres motorcykler er billigere og mere moderniserede. Den smarte italienske Vespa scooter koster i 1955, kun 4000 kr. hvor imod en nimbus koster næsten 7000 kr. Nimbussens stive bagstel og åbne ventilsystem er blevet gammeldags. Den bliver af mange betragtet som en maskine for gamle mænd og kaldt fladjerns fræseren eller husmands traktoren. 
I 1956 vælger P.A. Fisker at gå af som direktør for fabrikken, han er nu 81 år gammel og det er 50 år siden at han med en slidt drejebænk og 2000 kr. på lommen startede som selvstændig konstruktør og fabrikant. Hans søn Anders Fisker fortsætter dog produktionen af nimbussen der stadig er en god og solid motorcykel anvendt både af staten og private virksomheder i byens tætte trafik. De nye strømninger appellerer til en større og mere købedygtig kundekreds, der vil have biler. Fartgrænserne ophæves, hvilket er det første tegn på en trafikpolitik der satser på bilistens udvikling. 
Snart er Hørsholm motorvejen færdig,- Danmarks første motorvej. Folk begynder at pendle mellem hjem og arbejde og nimbussen er ikke længere familiens fortrukne transportmiddel. I slutningen af 50’erne er det næsten umuligt at sælge nimbussen og Fisker og Nielsen skærer kraftigt ned på produktion. Da Anders Fisker kort efter trækker sig tilbage på grund af sygdom, mister fabrikken den daglige leder og centrale drivkraft bag motorcykel produktionen. I maj 1959 meddeler fabrikken at den på grund af svigtende afsætnings muligheder må indstille produktionen af motorcykler.

 

Nutid

 

Nu, 52 år senere, er der ca. 5.000 indregisterde Nimbus’er i Danmark, ca. 350 i udlandet og ikke mindst nimbus klubber i ind og udland der arbejder for at bevare og vedligeholde de sidste nimbusser. Så eftertiden også kan få glæde af disse dinosauruser. Der findes ca. 5 forhandlere i Danmark der arbejder sammen om at producere reservedele og næsten alle dele  kan fremskaffes.



Hent historien som en Lyd fil.