BLY I BENZIN - BLYFRI BENZINKirsten Sørensen, et medlem fra Lemvig, har følgende spørgsmål: Hvilken funktion har blyet i benzin, og er det rigtigt, at det "kun" skal "smøre" ventilsæderne og ventilerne? Hvis det er tilfældet, er det vel kun et spørgsmål om at få sat pansersæder og ventiler i topstykket på Nimbussen og man kører påblyfri benzin. Måske var det noget for klubben at give sig i kast med? Svar: Først vil jeg henvise til Teknisk Brevkasse i NT nr. 59, side 23 og 24, men bemærk lige, at der er en trykfejl på nederste side. Der skal stå ca. 1 cm² og ikke 1 m². Blyet i benzinen skal hæve oktantallet. At det også har en smørende og ikke mindst støddæmpende effekt når ventilen knaldes i med et tryk på omkring 350 kg på den lille anlægsflade på 1 cm² er det forståeligt, at man ikke sådan bare uden videre kan anvende den blyfri benzin uden at tage sine forholdsregler. Du har fuldstændig ret i, at det eneste der skal til er nogle af de såkaldte panserventiler eller natriumkølede ventiler og hårdere ventilsæder for at kunne køre på blyfri benzin. Vi kan jo alle sammen se hvor det bærer hen, der er højst én stander på benzinstationerne nu om dage, der har blyholdig benzin, og der vil ikke gå mange år, inden den blyfri benzin forsvinder helt! Men det er jo hul i hovedet at montere hårdere ventilsæder i et af de nye topstykker fra klubben. Til gengæld burde man nok meget seriøst overveje at lave topstykkerne af en anden legering, end den der bruges nu, for den dur ikke til blyfri benzin. Det er helt enkelt blot et spørgsmål om at legere støbegodset anderledes inden det støbes ud til et topstykke. Ovenikøbet vil den generelle holdbarhed og levetid af et topstykke blive flere gange længere end den vi kender i dag, og formentlig uden at prisen på et topstykke stiger! Det eneste der mangler er ventilerne, der kan tåle den blyfri benzin, og forhåbentlig vil enten forhandlerne eller klubben sørge for, at der bliver fremstillet ventiler specialt til Nimbus af den fornødne kvalitet - for det haster. Den blyholdige benzin vil snart forsvinde enten af sig selv eller pr. dekret fra "folketinget i Bruxelles". Har man et gammelt topstykke og får monteret nye ventilsæder, er der stor sandsynlighed for, at de godt kan tåle den blyfri benzin, spørg hos cylinder-værkstedet, men også her er man jo stadig kun halvvejs, fordi panserventilerne mangler. Jens Jessen Er du bly eller blyfri? Det er altså benzinen vi taler om. Da nimbussen var ung, dvs. indtil 1960, var der vist ikke nogen der havde hørt om bly i benzinen, oktantallet lå under 90 og nimbusserne kørte uden at tænke om ventilerne kunne holde. Lad mig anbefale alle der gider høre på mig at køre på oktan 92 blyfri, da den benzin efter min mening giver nimbussen den bedste gang og ellers passer til dens lavkomprimerede konstruktion. Føler man sig STADIG usikker, er der nu mulighed for at sikre sig med både livrem og seler: Der er netop kommet pansrede ventiler med hårdforkromede stammer til landet, mærket hedder "CO.VA.RA N4". Ligeledes er der italienske ventilstyr af et centrifugalstøbt og meget tæt materiale, og som, i modsætning til mange af dem man har set af andre fabrikater, er helt lige. Med disse ventiler og styr kan jeg SLET ikke forestille mig noget problem med at køre med oktan 92 blyfri. Jeg har diskuteret dette med Jens Jessen og vi var vist nok enige om ovenstående. De omtalte ventiler og styr fås hos Jens Bjerregaard og hos John Carlsen. Bjarne Hansen og jeg selv har også en lille sjat. Prisen for en ventil er ca. 60 kr., et ventilstyr koster ca. 40 kr., og dertil kommer så moms. Vagn Gjerlang, nr. 463. Mere om blyfri! Hvorvidt det er vigtigt, at vi bliver i stand til at kunne køre blyfrit på vore Nimbusser, kan jeg ikke rigtigt vurdere. Min personlige vurdering er nok, at det burde der ikke være nogen grund til. (Man kan allerede købe et additiv, som tilsat blyfri benzin får benzinen til at opfylde de krav, man kan stille til blyholdig benzin). Men, men, men. Da jeg lever af at reparere Nimbus, føler jeg det også som min pligt og har lyst til at prøve at tilfredsstille kundernes ønsker. Derfor har jeg foreløbig bearbejdet ét topstykke med ventilsæder af et materiale, som efter hvad leverandøren oplyser, er særdeles velegnet til blyfri drift. Dette topstykke bliver i øjeblikket prøvekørt af én, som kører 70 km hver dag, og som kører hele vinteren. Der er på nuværende tidspunkt ikke kørt ret længe, så et endeligt resultat må vente lidt endnu. Men sagen vil blive fulgt meget nøje, og hvis der opstår problemer, vil jeg også forsøge at løse dem. Det skal i øvrigt bemærkes, at ventilerne er panserventiler med hårdforchromede stammer. Hav en god jul allesammen! Med venlig hilsen. Tage Johansen (37) Fyns Nimbus Center Blyfri sidst Den blyfri benzin spøger stadig og med god grund, det bliver heller ikke lettere fremover at finde en tankstation med blyholdig benzin. Der tales også meget om diverse tilsætningsstoffer der skal kunne erstatte blyets virkning i benzinen, men ifølge en rapport udarbejdet af BP, kan det ikke erstatte blyet. Til det store bilblad "Classic Cap Wechly" udtaler Frank Palmer, der er chef for BP-benzin forskningsafdeling: "Vi kan ikke finde en erstatning for blyet, vi har brugt masser af penge på undersøgelser og forskning, men har måttet give op". I samme rapport er der nøjagtige tal for, hvor stort sliddet er, når der køres med blyfrit benzin i en ældre motor, der er beregnet til blyholdig benzin. Sliddet er hele 0,13 mm med et omdrejningstal på 4000 omdrejninger pr. minut, ved én times kørsel. Sliddet vil være mindre ved et lavere omdrejningstal, de 4000 o/min. vil svare til en hastighed på over 100 km/t på en Nimbus, hvor det højeste omdrejningstal er 4500 o/min.. Sliddet er størst på udstødningsventiler og sæder og forekommer ved at små partikler rives løs fra ventil og ventilsæde, netop fordi der ingen bly er til at ligge som et slags "støddæmper" mellem ventil og sæde, når ventilen rammer ventilsædet i topstykket. De ventilsæder, der fås nu på alle cylinderværksteder, er alle beregnet til den blyfri benzin, men da der ikke er meget godt at sætte et løst ventilsæde i på et Nimbustopstykke, er det ikke den bedste løsning, tænk på hvor meget topstykket bliver svækket af at få monteret 8 løse ventilsæder af den blyfri type. Hvis det viser sig, de nye ventiltyper kan holde til den blyfribenzin, kunne løsningen måske være at få støbt nye topstykker i samme materiale, som de nye løse ventilsæder. En anden løsning kunne være at finde en bilmotor med støbejernstopstykke, der er beregnet til den blyfri benzin og så støbe nye topstykker netop af den legering. Moderne bilmotorer er jo beregnet til langt flere omdrejninger og er derfor egnede til at modstå et langt større slid, end en gammel Nimbusmotor er. Jens Jessen, nr. 14. Tilbage |