FARTPILOT TIL NIMBUSPå vej hjem fra Paris her i foråret fik jeg noget så nederdrægtigt ondt fra højrehånden og om på skulderen, for trods store skumgummihåndtag var det ret anstrengende at holde 'bussens gashåndtag i timevis, specielt med store handsker. Jeg tænkte der måtte findes en bedre og billigere løsning end at opsøge en fysioterapeut for hver 800 km. Da en Nimbus er for enkelt opbygget til at kunne udstyres med en normal fartpilot, som dem man kan eftermontere på moderne biler, kan man istedet klare sig ved at modificere en af skruerne det bremsehåndtaget. Det er også bedre end de klassiske metoder som at køre med et usmurt gaskabel, eller pille alle kuglerne ved gashåndtag/styr ud. De to muligheder kan jo desværre ikke lige slås til og fra. Nemmeste metode er at svejse et lille stykke metal på skruen, og lægge et passende stykke nylon el. lign. mellem skruen og gashåndtaget (fig. 1). Om det er den øverste eller nederste skrue er teknisk set underordnet, men skulle man i anden anledning blive stoppet af politiet vil den mere diskrete placering måske være en fordel. Den bedre metode består af en lidt længere bolt med fingevind, igen med noget svejset på bolthovedet, samt en fjeder til at holde den i spænd også når man ikke bruger den til at holde gassen (fig. 2). Det ser lidt pænere ud, men garanteret ikke pænt nok til at bilinspektionen vil godkende det. Det kan i sagens natur ikke blive så smart et system, at aktivering af bremser eller nedsættelse af hastigheden vil slå den fra. Det giver den risiko at motoren bare drøner løs hvis fx. man kører galt, så det skal bruges med omtanke og antagelig helst på motorveje eller lignende. Kim (513) Tilbage |