Generator

OMBYGNING MED 12 VOLT - BOSCH GENERATOR


Undertegnede blev på et tidspunkt træt af at nimbussens dynamo blev ved med at brænde sammen. At den tilmed blev dårligt repareret gjorde det ikke bedre, så tilsidst besluttede jeg mig for at lave en mere omfattende forbedring af strømforsyningen.

Det skulle naturligvis være 12 volt, og med en væsentligt højere ydelse. En brugt BMW-generator syntes desværre umulig at opdrive (hvilket vel i sig selv er et godt tegn), så i 1979 købte jeg en Bosch generator af samme type der dengang anvendtes på BMW's motorcykler. Prisen lå da på omkring 700 kr.

Generatoren er 3-faset og giver op til 270 watt effekt, hvilket er knap 4 gange mere end en nimbusdynamo. På en BMW sidder generatoren direkte på krumtappen, som trods alt snurrer lidt hurtigere end nimbussens. Nimbussens dynamoaksel er til gengæld gearet op i forhold til krumtappen, så den nye generator snurrer derfor ligeså hurtigt som på BMW'erne.

Efter nogle mindre vellykkede forsøg på at ombygge den eksisterende dynamoaksel, blev der lavet en ny aksel i sejhærdningsstål. Det anvendes typisk til krumtappe og gearaksler, og er noget skrækkeligt noget at bearbejde, selv med hårdmetal drejestål. Det mest nervepirrende øjeblik kom da ankeret skulle bores ud til den gennemgående aksel, men operationen lykkedes uden at patienten døde undervejs.

Da den nye generator har en diameter som er 20 mm større end den originale, måtte der også drejes et helt nyt hus til generatoren (det nederste lejedæksel er bibeholdt), og nogle af motorblokkens forreste køleribber måtte files lidt af. Pakningsholderen på "dynamohalsen" er kun monteret for syns skyld, idet en o-ring sørger for en 100% tæt forbindelse.

Efter et par uheld med den første ombyggede dynamoaksel, har generatoren fungeret perfekt i omkring 15 år. Dog har jeg eksperimenteret med en bedre oliesepareringsordning i generatortoppen, under det øverste tandhjul.

I 1984 kørte jeg en tur til Italien, 700 km pr. dag ad Autostradaen, og med fuld knald på H4 forlyset. Det eneste problem var at batteriet kogte tør, men det var pga. for høj ladespænding.

Strækket på 1400 km fra Tiefencastle i det syd-østlige Schweiz blev taget i eet hug, og jeg overvejer nu at udgive bogen "101 måder at sidde på en Nimbus".

Hvis nogen af læserne skulle finde det dybt forargeligt at man går og bygger om på sin motorcykel, så vil jeg sige at jeg har hørt det, og jeg har hørt det i alle tænkelige versioner.

Strømforsyningen blev bygget om fordi maskinen blev anvendt som et transportmiddel: 20 km frem & tilbage hver dag, og ikke som visse kritikeres maskiner, der stort set har status af statiske museumsobjekter. I lighed med topstykker til blyfri benzin er den blot tilpasset nutidens virkelighed.

Med venlig brugbar Nimbus-hilsen

Tommy Djurlo Petersen (244)


Print

Tilbage