LILLE BREMSE... OG HVAD SÅ?Når man forsøger at føre sin Nimbus tilbage til original stand, kommer man nemt i vanskeligheder. Endelig er den rigtige forgaffel fremskaffet og et forhjul med lille bremsetromle, men hvad så? De to billeder viser henholdsvis forhjul til A: årg. 34-37 og B: årg. 37-38 (39). Forgaffelsystemet er det samme, bortset fra dæmperne (knopperne) på B. Også bremsetromlen er den samme, men bremsepladen er er fra nr. 2551 forsynet med en nedadvendt afløbskant (som ses lige under gummihætten på bremsekablet). Speedometerdrevet er derimod afgørende forskelligt, og det er ofte her at problemer opstår. Til speedometerdrevet på A (1301-2900) svarer et speedometer med udveksling 1:3, mens udvekslingen fra nr. 2901 er 1:2. Det skyldes, at drevet fra at være med kron- og spidshjul på den ældste model, ændres til snekke og snekkehjul på den nyere model. Smøreniplen på A tilføjes i 1936 (fra nr. 2051). Som det ses ved at sammenligne de to billeder, er også husene til speedometerdrevene ganske forskellige. Så det kan ikke nytte at forsøge at kombinere de to systemer. Det nyeste system er selvfølgelig det medst driftsikre, men faktisk få reservedele (fabriksnye) endnu til det ældste. Og så et lille tip: Ved montering bør man vente med at iskrue bøsningen med kronhjul eller snekke, indtil hjul og hus er på plads i forgaflen. Knud Jørgensen (medl. nr. 42) Tilbage |