15 Års erfaring i forbindelse med den kendsgerning, at næsten alle de 1250 Nimbus, vi har fabrikeret, den dag i dag kører på landevejene, er den nye Nimbus.

Ingen anden motorcykle har forholdsvis så mange gamle maskiner løbende som Nimbus. Hvorfor?- Fordi vi i den gamle Nimbus intet sparede for at få en solid og driftsikker maskine, og fordi vi altid har ydet vore kunder en god service og ført reservedele til billige priser.

Når vi for nogle år siden indstillede fabrikationen af Nimbus, skønt den var den populæreste maskine, og havde vundet så enestående sejre som Paris og Berlinløbene, så var det, fordi vi indså, at det ville være nødvendigt at udskille den fra vor øvrige fabrikation, der havde taget et så kolosalt opsving.

Det ville være nødvendigt at bygge en helt ny fabrik, specielt indrettet for, motorcykler. For at følge tidens krav konstruerede vi en ny maskine, bygget på de erfaringer, vi i tidens løb havde gjort med den gamle maskine. Var den gamle god, skulle den nye blive endnu langt bedre.

Trods store anstrengelser fra vor side er det desværre ikke lykkedes os at få vor store, nye, moderne motorcykrlfabrik færdig før i sommeren 1933. samtidig med at vi har arbejdet med specialværktøj til fremstilling af alle de enkelte dele, har vi gennem det sidste år prøvekørt vor nye Nimbus såvel på prøvestanden, som på landevejen.

Vi ved, at der stilles store fordringer til den nye Nimbus, og det er med fuld fortrøstning, vi sender den på markedet.

Alt hvad der står i vor magt er blevet gjort for at få den bedste konstruktion, og den bedst indrettede fabrik med de fineste specialmaskiner og værktøjer til bearbejdning af de bedste materialer.




VENTILERNE:
De er meget let indstillige. Indsugningsventilerne smøres automatisk.

STEMPLERNE:
Er af letmetal, hver med 3 stempelringe foroven, og en skrabering forneden. Stempelpindene er helflydende.

PLEJLSTÆNGERNE:
Er sænksmedede. Øverste leje er af Fosfor/Bronce og tryksmøres fra den gennemborede plejlstang. Nederste leje er af Hvidmetal.

KRUMTAPPEN:
Er meget svær og smedet i et stykke. Den er gennemboret og forsynet med en særlig anordning for smøring af plejlstangslejerne. Krumtappen løber i 2 ekstra svære kuglelejer.

KAMAKSLEN:
Er overliggende. Den er fuldstændig støvtæt indkapslet i et særligt hus, der er fastspændt oven på cylinderblokken. Akslen løber i 2 tryksmurte Broncelejer. Vippearmene er indspændte i kamakselhuset og træder på kamakslen og ventilerne, uden andre mellemled. Akslen trækkes gennem Dynamoakslen fra krumtappen ved hjælp af skråtskårne koniske tandhjul.

OLIEPUMPEN:
Er boltet direkte på cylinderblokken og trækkes direkte af den lodrette dynamoaksel. Det er en tandhjulspumpe af meget enkel og robust konstruktion. Sugerøret er forsynet med let aftagelig

MOTOR:
4 cylindret med topventiler og overliggende kam-
aksel. Kompressionsforhold 1:5, Boring 60 m/m, Slaglængde 66m/m, Cylinderindhold 746 cm3 , udvikler c. 18 H. K.

CYLINDERBLOK:
De 4 cylindre, der er forsynede med store gennemgående køleribber, er støbt i èt med overparten af krumtaphuset. Underparten af krumtaphuset er støbt af aluminium, forsynet med køleribber og indeholder ca. 2½ l. olie.

TOPSTYKKET:
Er støbt i et stykke sammen med indsugningsrøret
og forsynet med store køleribber. Det er let aftageligt. Kompressionsrummet er sfærisk givende den bedst mulige form.

VENTILERNE:
Er anordnede skråtstillede i udskiftelige bøsninger.
De er hver forsynet med 2 fjedre og slidhætte.

Si i forbindelse med olieaftapningen. Olien sendes under tryk ind i forenden af krumtappen. Et trykrør fører op og smører kamaksellejerne Kamme og Vippearme. Et andet trykrør fører til Gearkassen.

DYNAMOEN:
Er lodretstillet og boltet direkte på cylinderblokken. Den er af den bekendte treide børste type og leverer strøm til batteri, lys og tænding.



TÆNDINGEN:
Batteritænding. Anlæget er anbragt i forlængelse af kamaksel og helt sammenbygget. Automatisk tændingsregulering. Tændkablerne er forsynede med beskyttelseskappe. 14m/m Tændrør.

KARBURATOREN:
Er automatisk med stilbar strålenål. Accellerationspumpe, og forsynet med anordning for udsugning af skadelige dampe i krumtaphuset, hvorved der tillige i dette frembringes et undertryk, som forhindrer olien i at trænge ud gennem samlingerne.

KICKSTARTREN:
Er anbragt på maskinens venstre side og virker direkte på krumtappen.

KOBLINGEN:
Er enkeltpladet tørkobling, rigelig dimensioneret, liggende i svinghjulet. Koblingen udløses gennem et særligt kugletrykleje. Koblingen betjenes gennem venstre fodpedal og venstre håndgreb.

GEARKASSEN:
Er boltet direkte på motoren og forsynet med 3 gear, med udvekslingsforholdene til baghjul 1:4, 1:6,1, 1:9,7. Alle lejer er meget svære og smøres automatisk.

KRAFTOVERFØRINGEN:
Til baghjulet sker gennem en kardanaksel til et støvtæt tillukket tandhjulshus, hvori spidshjulet er lejret. Kronhjulet er forsynet med særligt trykleje og boltet på baghjuls-navet. Tænderne er skråtskårne.

BENZINBEHOLDEREN:
Er presset af 2 stykker svær plade, og svejset sammen. Den indeholder 12,5 liter, deraf ca. 2 på reservehanen. Benzinbeholderen er let aftagelig, anbragt mellem stellets dobbelte skinner.

SADEL:
Sadelhøjden er lav, ca. 700 m/m. Sadlen, der er anbragt direkte på stellet, er bred og fortrinlig affjedret.

FODHVILERE:
Er indstillige og forsynede med svært gummi.

HJUL:
Hjulafstanden ca. 1400 m/m. Hjulene er meget let aftagelige, monterede med 26x3½" gummi, ekstra svær overstørrelse af 1ste klasses fabrikat.

STELLET:
Er dobbelt. Specielt profilstål er anvendt, givende stor styrke. Stativet er anbragt under midten. Bagskærmen er bred og kan svinges op for at udtage baghjulet. Forskærmen er lukket på siderne.

FORGAFLEN:
Er af en meget enkel og solid konstruktion, og arbejder efter teleskop princippet, givende en dæmpende virkning. 2 lange indelukkede spiralfjedre giver en effektiv affjedring.


STYRET:
Er presset op af stålplade. Ampéremeter og spedometer er anbragt nedsænket i midten af styret, og indirekte belyste. Styret er forsynet med 2 håndgreb for bremse og kobling samt 2 drejehåndtag. Det højre regulerer gassen, det venstre lyset, idet det har 4 stillinger: 1) afbrudt, 2) de små lamper, 3) afblændet og 4) stærkt lys.
På styret er desuden anbragt horn og trykkontakt for dette, samt lås for tænding og lys.
Ampémeteret viser om smøresystemet er i orden, idet dynamoen gennem en kontaktanordning (Relais)påvirket af olietrykket er forbundet gennem Ampéremeteret til batteriet. Viser Ampéremeteret ladning er smøringen i orden.

LAKERING:
Sort ovnlakering. Tanken er aluminiumbronceret.

BREMSER:
Såvel forhjul som baghjul er forsynede med indvendige af hinanden uafhængige brem-
ser, der er selvforstærkende, således at en meget effektiv bremsning opnås. Baghjulsbremsen betjenes af højre fodpedal, for-hjulsbremsen af højre håndgreb.

BATTERI:
Første klasses fabrikat, er anbragt godt beskyttet under sadlen. Alle de elektriske ledninger er godt isolerede og vel beskyttede.

VÆRKTØJSKASSEN:
Er anbragt let tilgængeligt bag motoren. Et komplet sæt 1ste klasses værktøj medføger.


PRIS: komplet med elektrisk udstyr, Spedometer, pumpe, værktøj:
leveret ab fabrik, pr. Netto kontant
 
                 
            Kr. 1850.00
eksclusive omsætningsafgift.

PRIS for bagsæde og fodhvilere....

                                     
Kr. 30.00

For den nye Nimbus har vi konstrueret en standard Sidevogn, der er rummelig og vel affjedret. Stort magasin bag ryglæpnet. Vognen er nem at spænde til og af ved hjælp af fire kugletilspændinger. Vindskærmen kan indstilles og lægges helt tilbage, hvorved den tjener som overtræk. Pris komplet med vindskærm ab fabrik.     
......Kr. 400.00


Den nye Nimbus er elegant og tiltalende af ydre. Den 4 cylindrede motor giver en behagelig, blød gang, og en glimrende accelleration, som i forbindelse med de effektive bremser, giver føreren en følelse af tryghed af, at være ét med sin maskine.

Den nye Nimbus er solid og driftsikker, og økonomisk i benzin og olieforbrug. Skønt maskinen er kraftig og hurtig, er det en udpræget landevejsmaskine, og ikke nogen racermaskine.

Maskinen er udstyret med alle for kørselskomforten nødvendige ting, så som forlygte med Biluxlampe, spedometer, ampéremeter, styrebremse, knæpuder, skærm for udblæsning etc.

Gearstangen, der er anbragt umiddelbart bagved tanken kan efter førerens ønske betjenes med såvel højre som venstre hånd. Alle dele er vel beskyttet mod snavs og vand, og maskinen er på grund af sin enkle konstruktion, meget let at holde ren.

Her blev den fantastiske NIMBUS fabrikeret i tidernes morgen.

Denne artikkel er af Fisker & Nielsen skrevet i 1934.