Motorcyklen
Motorcyklen var fabrikeret af Fisker & Nielsen I København,
Den første blev præsenteret for publikum den 20 april 1919, af den´s skaber. P.A.Fisker.
snart fik tilnavnet "Kakkellovnsrøret" i kraft af den´s cylinder formede benzintank, "Kakkelovnsrøret"havde en fire cylindret række motor på 746cc, den var side ventilet, med kardantræk til baghjulet, Det var em meget stor og kraftfuld cykel efter den tid at regne.
Fra 1919 til 1928 hvor produktionen blev indstillet, blev der kun fremstillet 1,300 "Kakkellovnsrør".
I starten af trediverne gik P.A.Fiskers søn, Anders Fisker ind i firmaet, og sammen fremstillede de en ny .
Den første blev produkseret i 1934. Det var en meget anderledes maskine, i forhold til den gamle "Kakkellovnrør". Den nye
havde også fire cylindre, i en række motor, men denne maskine havde overliggende knastaksel, hvilket var helt unikt for den tid´s maskiner. Den fik senere tilnavnet "Humlebien", på grund af dens karekteristiske lyd.
En vigtig ting at nævne var også den den´s teleskop forgaffel. Det var den første maskine med teleskop forgaffel nogensinde. I årene fra 1934 til slutningen af 1959 blev der kun fremstillet 12,715 motorcykler.
Specifikationer:
Fire cylindret rækkemotor
Boring: 60 mm
Slaglængde: 66 mm
Cylinder volume.: 746 cc
Compression: 5,7:1 med afrundede stempler, 5,4 : 1 med flade stempler.
Effekt: Hk 22/4500 omd. ( 5,7 : 1 ), 18/4500 omd. ( 5,4 : 1 )
Gear kasse: 3 gear ( hånd ellerfod gearskifte.)
Kardan træk til baghjulet
Vægt: 185 Kg
Benzin tank: 12,5 liter hvoraf ca. 1.5 liter var reserve.
Oile: 2 litre SAE 20 or SAE 30
Dæk: 3,50 x 19"
Batteri: 6 volt 12 A/h
Dynamo: 8 volt 70 watt