English

Made in DenmarkNimbus Motorcyklen Made in Denmark



Nimbus Motorcyklen var fabrikeret af Fisker & Nielsen I København,

My Nimbus


Den første Nimbusblev præsenteret for publikum den 20 april 1919, af den´s skaber. P.A.Fisker. Nimbussnart fik tilnavnet "Kakkellovnsrøret" i kraft af den´s cylinder formede benzintank, "Kakkelovnsrøret"havde en fire cylindret række motor på 746cc, den var side ventilet, med kardantræk til baghjulet, Det var em meget stor og kraftfuld cykel efter den tid at regne.

Fra 1919 til 1928 hvor produktionen blev indstillet, blev der kun fremstillet 1,300 "Kakkellovnsrør".

I starten af trediverne gik P.A.Fiskers søn, Anders Fisker ind i firmaet, og sammen fremstillede de en ny Nimbus.

Den første Nimbus blev produkseret i 1934. Det var en meget anderledes maskine, i forhold til den gamle "Kakkellovnrør". Den nye Nimbushavde også fire cylindre, i en række motor, men denne maskine havde overliggende knastaksel, hvilket var helt unikt for den tid´s maskiner. Den fik senere tilnavnet "Humlebien", på grund af dens karekteristiske lyd.

En vigtig ting at nævne var også den den´s teleskop forgaffel. Det var den første maskine med teleskop forgaffel nogensinde. I årene fra 1934 til slutningen af 1959 blev der kun fremstillet 12,715 Nimbusmotorcykler.

Specifikationer:

Fire cylindret rækkemotor

Boring: 60 mm

Slaglængde: 66 mm

Cylinder volume.: 746 cc

Compression: 5,7:1 med afrundede stempler, 5,4 : 1 med flade stempler.

Effekt: Hk 22/4500 omd. ( 5,7 : 1 ), 18/4500 omd. ( 5,4 : 1 )

Gear kasse: 3 gear ( hånd ellerfod gearskifte.)

Kardan træk til baghjulet

Vægt: 185 Kg

Benzin tank: 12,5 liter hvoraf ca. 1.5 liter var reserve.

Oile: 2 litre SAE 20 or SAE 30

Dæk: 3,50 x 19"

Batteri: 6 volt 12 A/h

Dynamo: 8 volt 70 watt